کالري ها
باشگاه کاراته امیر سر لشکر شهید علی احمدلو استان قم Karate clubs in the Major Jeneral martyr Ali Ahmadloo Qom Province

محقق : مسعود احمدلو

کالري ها

اين روزها واژه کالري يکي از پر مصرف ترين و پر تکرار ترين واژه هايي است که در سرتاسر جهان رد و بدل مي شود و در جوامع مرفهي که مشکل نان براي اين جوامع مشکل حل شده اي است انديشيدن به چربي زدايي و فکر کردن به خوش تيپي هم امري معمول مي شود و به همين نسبت، فرکانس استفاده از اين واژه و تواتر تمرکز بر روي اين واژه نيز بالاتر هم مي رود.


امروزه در اکثر کشورهاي جهان اول، نوشتن محتويات هر ماده غذايي بسته بندي شده بر روي بر چسب محصول و درج مقدار کالري موجود در آن الزامي شده است.
برنامه ريزي
اين مسئله به درستي هم رعايت مي شود تا افراد که معمولا در تمام طول سال در رژيم هاي خوش تيپي قرار دارند با دانستن محتويات کالري هر محصول نسبت به برنامه ريزي غذايي براي خوردن و يا نخوردن و يا براي تعيين اندازه صحيح مقدار ماده مصرفي اقدام کنند.

البته همانگونه که ذکر شد اين داستان ها در کشورهاي پيشرفته و تا حدودي هم در کشورهاي در حال توسعه رخ مي دهد و در کشورهايي که هنوز مشکل نان دارند و صف اتوبوس و مترو صف پمپ گاز پدر در مي آورد کالري کيلويي چند خواهد بود؟
کالري چيست؟
کالري واحدي براي سنجش مقدار انرژي است به همين سادگي!
ما معمولا عادت کرده و به اين موضوع تقريبا ايمان داريم که کالري واژه اي است از واژگان اختصاصي تغذيه و در مورد تغذيه و رژيم هاي غذايي است که اين واژه کاربرد پيدا مي کند!
ولي حقيقت اين است که اين معيار و اين واژه در مورد هر چيزي به جز تغذيه که حاوي انرژي باشد به کار مي رود و محدود به تغذيه نمي شود.

فقط قندها نيستند که کالري دارند و مثلا يک گالن چهار ليتري از بنزين حاوي سي و يک ميليون کالري انرژي است ولي چون نمي توانيم بنزين را بخوريم هر چند براي ريختن در باک خودروها هم اين روزها اين مايع کيميا شده است براي سنجش ميزان انرژي موجود در آن از کالري استفاده نمي کنيم.
تعريف فيزيکي کالري
کالري به مقدار انرژي و يا گرمايي اطلاق مي شود که مي تواند دماي يک گرم آب را به مقدار يک درجه سيليسيوس بالاتر ببرد.

يک کالري تقريبا برابر با 40184 ژول است و ژول هم يکي ديگر از واحدهاي قرار دادي انرژي است که در علم فيزيک مورد استفاده فراوان دارد.
نوشيدني هاي قندي
در کشورهاي پيشرفته و به روز معمولا که نه، دقيقا محتويات کالري موجود در هر نوشابه را به دقت بررسي کرده و بر روي محصول درج مي کنند.

در اين جوامع معمولا نوشابه هايي که کالري بالايي دارند مردود هستند و کسي از اين نوشابه ها استفاده نمي کند ولي همانگونه که ذکر شد اين داستان ها براي کشورهاي آن سوي آب است و اينجا خوردن نوشابه خانواده به جاي نوشابه فرادا بسيار رايج است و کسي هم اصولا به محتويات نوشابه و محتويات کالري آن کوچک ترين وقعي نمي نهد.
دريافت مداوم انرژي
بدن براي بقا نياز به انرژي و نياز به دريافت مداوم انرژي دارد. نيازي نيست که شما دست به وزنه باشيد يا اينکه در طول روز بدويد و بار جابجا کنيد بلکه حتي زندگي کاملا ساده و به دور از فعاليت را هم داشته باشيد باز نياز به کالري و انرژي خواهيد داشت چرا که تنفس کردن حرکات روده اي و هضم غذا و خيلي از فعاليت هاي بدني ديگر نياز به انرژي دارد و اين انرژي را بايد تامين کرد.

محتويات کالري موجود در يک ماده غذايي نشانگر ميزان انرژي موجود در اين ماده غذايي است و هر چه اين محتويات بيشتر باشد ميزان انرژي موجود در آن نيز بيشتر خواهد بود.
يادآوري
اين جملات را بارها شنيده ايد که هر گرم قند در حدود چهار کالري انرژي دارد و هر گرم پروتئين در حدود چهار کالري انرژي دارد و هر گرم چربي نيز در حدود نه کالري انرژي در خود دارد.
درشت و ريز مغذي ها
غذايي که در طول روز مي خوريد ترکيبي از اين سه درشت مغذي به اضافه مقاديري مواد معدني و ريز مغذي و ويتامين است که صد البته در بين مواد غذايي تنها اين سه گروه هستند که انرژي در خود دارند و باقي مواد غذايي يعني ريز مغذي ها اصلا انرژي در خود ندارند.
محاسبه نياز
با اين مقدمه در مي يابيم در صورتي که بدانيد در طول روز چه ميزان از اين مواد وارد بدن شما مي شود با يک حساب سر انگشتي مي توانيد ميزان کالري وارد شده به بدن را محاسبه کرده و آن را با نيازهايي که داريد منطبق کنيد.
کالري مورد نياز
ميزان نياز بدن افراد مختلف با توجه به شرايط فيزيولوژيکي منحصر به فرد و متفاوتي که هر فرد دارد و با توجه به ميزان فعاليت هاي متعددي که هر فرد در طول روز دارد يکسان نبوده و تفاوت هايي دارد و از اين رو نمي توان عدد همه گيري را به عنوان نياز روزانه کالري بيان کرد.
استاندارد پايه
در برخي موارد بر روي محصولات نوشته مي شود که اين محصول بر اساس 2000 کالري در طول روز تهيه شده است اين گفته به اين معني است که در اين استانداردي که براي خود درست کرده اند ميزان نياز بدن به کالري را 2000 کالري در روز در نظر مي گيرند که اين ميزان همانگونه که ذکر شد معيار دقيق و کاملي نيست ولي با اين وجود چاره اي جز اين هم نيست.

2000 کالري در روز ممکن است نياز افراد پشت ميز نشين و اداري را تامين کند ولي براي افرادي که در طول روز ورزش مي کنند کفايت نخواهد کرد و در ثاني ميزان نياز بدن به کالري به معيارهاي مختلفي همانند سن و جنس و ميزان فعاليت و وزن و ميزان فعاليت در طول روز و غيره هم بستگي دارد.
کالري، چربي و تمرين
بديهي است در صورتي که بيش از نياز روزانه بدن کالري وارد بدن کنيد با افزايش چربي زايد در بدن مواجه خواهيد شد.
نکته
3500 کالري زايدي که وارد بدن مي کنيد بدن در حدود نيم کيلوگرم چربي زايد در پهلو ها و ران هاي شما انباشته مي کند و عکس اين قضيه هم صادق است به اين معني که براي سوزاندن هر نيم کيلو گرم چربي بايد 3500 کالري بسوزانيد بي آنکه بدن بتواند اين مقدار کالري را از مواد غذايي وارد شده به بدن تامين کند.
مکانيسمي براي بقا
ذخيره شدن چربي در بدن در اثر ورود کالري زايد مکانيسمي است که بدن براي روز مبادا در پيش مي گيرد به اين معني که اگر کالري زايد در بدن بيابد آن را در قالب چربي در بدن ذخيره مي کند و در روزهايي که کالري مورد نياز بدن تامين نشود از اين کالري ها استفاده مي کند.

به عبارت ديگر در صورتي که شما در حدود 3500 کالري انرژي بيش از نياز روزانه خود بسوزانيد مي توانيد اميد داشته باشيد که نيم کيلوگرم از وزن زايد شما کم گردد.
مزاياي تمرين
از مزاياي تمرين مي توان به افزايش متابوليسم بدن اشاره کرد و وقتي متابوليسم بدن بالا مي گيرد ميزان سوخت و ساز نيز در بدن بالا مي گيرد و همين مسئله هم به سوخته شدن کالري بيشتر در بدن کمک مي کند.
افزايش متابوليسم
در صورتي که تمرين مي کنيد افزايش متابوليسم پايه بدن به تشديد چربي سوزي و به افزايش کالري مصرفي بدن کمک مي کند و به همين دليل نيز مي توان تمرين و مخصوصا تمرينات هوازي را براي سوزانده شدن کالري ها و در نتيجه براي سوزانده شدن چربي ها مفيد دانست.
کالري کالري است!
برخي افراد را حتما شما هم ديده ايد که مثلا به دليل اعتقاداتي که دارند مبني بر اينکه قندها چاق کننده هستند از خوردن قندها خودداري مي کنند و چربي زايد هم مصرف نمي کنند ولي در مصرف پروتئين افراط مي کنند.

اين افراد با اين وجود چاق هم مي شوند و چربي زايد هم مي گيرند و از اين بابت تعجب هم مي کنند که اي بابا من که تا بوده پروتئين خورده ام و پروتئين ها هم که چاق کننده نيستند پس چرا چاق شده ام؟!
تفاوتي نمي کند!
کالري هايي که در اثر مصرف قندها وارد بدن مي شوند تفاوتي با کالري هاي گرفته شده از چربي و پروتئين ندارند و در هر حال زماني که کالري وارد شده به بدن شما بيش از ميزان نياز بدن به کالري باشد شما چاق مي شويد حتي اگر اين کالري در اثر افراط در مصرف پروتئين باشد.
نکته
بدن شما وقتي کالري هاي زايد را به چربي تبديل کرده و در بدن ذخيره مي کند مصاحبه پيش از تبديل با کالري ها ندارد که از آنها بپرسد آيا شما از چربي ها ناشي شده ايد يا قندها يا پروتئين ها و هر کالري زايدي که باشد آن را به بافت چربي تبديل کرده و در بدن ذخيره مي کند.
توصيه
بنابراين در مصرف حتي پروتئين هم افراط نکنيد و با وجود اينکه ريز مغذي ها عاري از کالري هستند در مصرف اين مواد غذايي عاري از کالري هم حد تعادل را داشته باشيد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط محمد احمدلو
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 151
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 159
بازدید ماه : 2104
بازدید کل : 642467
تعداد مطالب : 645
تعداد نظرات : 58
تعداد آنلاین : 1


استخاره با قرآن
استخاره با قرآن







اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

دريافت كد دعاي فرج

Google



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
کد جستجوگر گوگل